Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára látogatást tett az Emerson egri gyárában, ahol az Ipar 4.0 kormányzati program keretében logisztikai robotok alkalmazását vezették be.

 

Fábián Gergely az Ipar 4.0 fejlesztésekkel kapcsolatban látogatta meg az Emerson egri gyárát (Emerson Automation FCP Kft.), ahol megtekintette az épületet, az újításokat, a gyártási folyamatokat, a logisztikai robotokat, betekintést nyert a részletes működésbe, majd egy kerekasztal-beszélgetés keretein belül megvitatta a vállalat vezetőivel a jövőre vonatkozó innovatív terveiket.

 

A vállalatról:

 

Az Emerson, amelynek székhelye az USA Missouri államában, St. Louisban található, egy globális technológiai és szoftvercég, amely innovatív megoldásokat kínál a világ alapvető iparágai számára.

A vállalat 1993 óta van jelen hazánkban. Jelenleg három gyárral (Székesfehérvár, Eger, Debrecen), valamint egy kereskedelmi irodával (Budapest) rendelkezik, amelyekben mintegy 2.800 embert foglalkoztatnak.

 

A székesfehérvári gyár (Emerson Process Management Magyarország Kft.) 30 éve van jelen a magyar piacon. A kb. 650 fős cég ipari szelepeket gyárt, valamint folyamat-szabályozással és az európai vevőszolgálattal foglalkozik.

 

A debreceni gyár (NI Hungary Software és Hardware Gyártó Kft.) a legújabb tag az Emersonnál, megvásárlása jelentős mérföldkőnek számít az Emerson átalakításában. Elsősorban mérőműszereket, vezérlőeszközöket gyártanak, emellett különböző szolgáltatásokat nyújtanak. A vállalat több mint 1.700 munkavállalóval rendelkezik.

 

A budapesti cég (Emerson Process Management Kft.) kereskedelmi irodaként működik, ahol csaknem 80 ember dolgozik.

 

Emerson Eger:

 

Az egri üzem 2018 óta van az Emerson tulajdonában, miután az felvásárolta az Aventics nevű vállalatot, a világ egyik vezető termékmárkáját a pneumatikus alkatrészek és rendszerek terén. A cég különböző termékeket és szolgáltatásokat kínál az ipari automatizálás, a nyomda- és csomagolástechnika, az élelmiszer- és italipar, a hajózási rendszerek és vezérlésük, a haszonjármű- és vasútipar, a fémmegmunkálás és a textilipar számára.

 

A cég 650 főt foglalkoztat, 58 gyártósorral rendelkezik, valamint 47 db CNC berendezést üzemeltet.

 

A gyárban vallják, hogy a digitalizálást a valós folyamatok egyszerűsítésével és szabványosításával kell kezdeni, ehhez a legjobb alapot a lean filozófia és a lean eszközök alkalmazása adja. Ehhez kapcsolódóan a problémamegoldás menedzselése és vizualizálása került digitális platformra a egy eszkalációs program bevezetésével. A technológia már régóta alkalmas egy termék előállítása során létrejött mérési adatok és paraméterek továbbítására, amelyet struktúrát adatbázis segítségével gyártásoptimalizálásra és adott esetben a problémák fellépésének megelőzésére használnak.

 

Az évek során egyre több berendezés kapcsolódott be a digitális hálózatba ahová adatokat szolgáltatnak és ahonnan adatokat kérnek le, hatékonyabbá téve ezzel az alkatrészgyártás és -szerelés menetét. Ma már minden információ digitálisan jut el a munkaállomásokra, ahol a munkatársak egyetlen felületen tudnak hozzáférni a gyártási tervhez, dokumentációkhoz és instrukciókhoz, sőt ugyanezen a felületen tudnak információkat adni minden kapcsolódó folyamatnak, valamint jelezni tudják a gyártás során felmerült eseményeket. Így a karbantartás-menedzsment is digitális platformon működik kihasználva azt az előnyt, hogy egy tablet segítségével minden, az adott berendezést érintő adat, jegyzőkönyv, dokumentáció elérhető.

 

Ezen túl a tevékenység hatékonysága növelhető a legjobb gyakorlatok fotós vagy videós rögzítésével, megkönnyítve ezzel a következő beavatkozás sikeres végrehajtását. A logisztikai tevékenységek nagy részét önvezető robotok végzik, amelyek szinte már családtagok, hiszen mindegyiknek neve van, ami sokkal személyesebbé tette a jelenlétüket a munkatársak között.

 

A digitalizálás folytatása a jövőben is stratégiai fontosságú marad a vállalat számára, hiszen a logisztika további robotizálását, a big data analízisek és a mesterséges intelligencia bevonására már konkrét projektek indultak.

 

A vállalat kiemelt figyelmet fordít az értékek képviseletére és átadására: a cégnél törekednek a bizalmi kapcsolatok kiépítésére mind a munkatársak között, mind a vásárlókkal. Elkötelezettek a biztonság és a minőség iránt, támogatják a dolgozók fejlődését, törekednek az ügyfélközpontúságra, a társadalmi felelősségvállalásra, valamint a következő generációs vezetők felnevelésére.