Az Edutus Egyetem szervezésében tizedik alkalommal került megrendezésre a World Robot Olympiad (WRO) robotépítési- és programozási verseny, amelyre országosan 117 csapat jelentkezett. A versenyen a 8-12, a 13-15 és 16-19 éves korcsoportokba tartozó diákok vehettek részt. A RoboMission forduló április 17-i, budapesti megnyitóján Szolnoki Szabolcs, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős helyettes államtitkára is beszédet mondott, aki hangsúlyozta a magyar diákok természettudományos oktatásának fontosságát a jövő gazdasági versenyképességének biztosítása érdekében.

A helyettes államtitkár szerint a robotika nagyszerű lehetőséget kínál a 21. században szükséges készségek elsajátításához, így fejlesztve az innovatív gondolkodást és problémamegoldókészséget.

Szolnoki Szabolcsi beszédében rámutatott, hogy a robotépítés azért is fontos hobbi lehet a gyermekek számára, mert segítségével nemcsak több természettudományos tantárgyon keresztül átívelő tudást szerezhetnek – így például a matematikában és programozásban –, hanem megtanulhatják a csapattársakkal való együttműködés módját is, ez pedig egy olyan készség, amely a tárgyi tudás mellett az egyik legfontosabb az életben, hiszen a munkahelyeken is a csapatmunka kerül egyre inkább előtérbe.

A WRO versenyen való részvétel arra is megtanítja a résztvevő fiatalokat, hogy a versenyszabályok tiszteletben tartása mellet miként próbálhatják ki az ötleteiket a valóságban. Ez egyfelől hatalmas élmény, függetlenül attól, hogy milyen eredménnyel zárul a megmérettetés, másfelől pedig proaktív, vállalkozó szemléletet alakít ki a nebulókban, amely később is plusz hajtóerő lehet majd a felnőtt életünk során. 

A tudomány, a technológia, a mérnöki tudományok és a matematika (STEM – science, technology, engineering, and mathematics) oktatása kiemelkedően fontos a versenyképesség megőrzéséhez. Előrejelzések szerint a következő évtizedben a munkahelyek több mint 80%-a STEM-ismereteket igényel majd, a STEM munakörökben foglalkoztatottak száma 2028-ig 8,8%-kal növekszik. A STEM területen tanulók aránya – az uniós arányhoz hasonlóan – Magyarországon is stabilan 26,5% körüli értéket mutatott 2015–2018 között.

A STEM lehet az egyik kulcs az emberiség legnagyobb kihívásainak megoldásához az elkövetkező években, hiszenelősegíti a kritikus gondolkodást, a felébreszti a kíváncsiságot, fejleszti a kitartást,  elősegíti a döntéshozatalt, formálja a vezetői képességeket és a vállalkozói készségeket, illetve segíti a kudarcok elfogadását.

Az idei WRO témája az emberiség és a természet kölcsönhatása volt,  a verseny a „Föld szövetségesei” tematikára épült.  A verseny során a csapatok bővíthették ismereteiket arról, hogy mi, emberek hogyan hatunk a természetre, és hogy a természet és a természeti események hogyan hatnak ránk. Betekintést kaphattak abba, hogyan segíthetnek a robotok a természettel való harmonikus együttélésben. Segítségünkre lehetnek-e a robotok olyan helyeken, ahol a természet veszélyes, illetve segíthetnek-e nekünk abban, hogy környezetbarát életmódot folytassunk?  

Ezekre a kérdésekre keresték a választ a fiatalok a RoboMission forduló során, amelyen 26 csapat vett részt április 17-én, Budapesten. A WRO-n összesen 117 csapat indult, három korcsoport-kategóriában. Az országos döntő június 28-29. között kerül megrendezésre, nyertesei lehetőséget kapnak arra, hogy novemberben a törökországi Izmirben tartott világdöntőn is képviselhessék magukat.