Az élet minden területére, -ideértve a tanulást és tanítást is – forradalmi hatással van a mesterséges intelligencia.

Hiánypótló módon képes hozzáférhetőbbé, hatékonyabbá és igényekre szabottá tenni a tanulás és oktatás kereteit, úgy, hogy erősíti a fiatalok tanulási motivációját és optimalizálja az oktatási folyamatokat is.   

 Vitathatatlan előnye például, hogy azok a fiatalok, akik oktatási céllal használják az AI-t saját tempójukban tudnak haladnia a tananyagok elsajátításában, anélkül, hogy bármilyen nyomást éreznének társaik tempója miatt. Az úgynevezett adaptív tanulási módszerek képesek folyamatosan alkalmazkodni a diákok igényeihez és tanulási stílusához. Itt valós időben érkezik a visszajelzés, ami segíteni tudja az információk megjegyzését és személyre szabott tananyagot kínál a felhasználói számára. A feladatokon túl a chatbotok jelenléte biztosítja, hogy egy kérdés se maradjon válasz nélkül. Ez különösen fontos például a távoktatásban, amihez kapcsolódó nehézségekkel és talán magával a fogalommal egy pár éve ismerkedett meg, az egész világ.

A fiatalok használat közben talán fel sem fogják mennyire kompetenciákra és készségekre szabottan sajátítják el a tudást, akár játékos módon.  Így joggal állíthatjuk, hogy a jövő oktatásának egyik központi eleme ez lehet. A kérdés csak az, hogy az AI mikortól válik az oktatási paletta teljes jogú elemévé?

Ezek a folyamatok persze nem a tanulás és tanítás automatizálását jelentik, pusztán az AI-ban rejlő lehetőségeket és a hatékonyság javítását. A legnagyobb pozitívum talán az egészben, hogy ezek a gyakorlatok nem csak az iskolapadban, vagy a délutáni házifeladat során válnak a diákok életének részévé. Az AI-alapú nyelvtanulási alkalmazások, mint a Duolingo vagy a Babbel, személyre szabott gyakorlatokat és visszajelzést biztosítanak, amelyek segítik a nyelvtanulást, nem mellesleg pedig egy rövid utazás alkalmával, mondjuk útban edzésre, különórára, vagy haza is elsajátítható a napi lecke. Az elsajátított tudás mértéke és hasznossága pedig felbecsülhetetlen.

Benjamin Bloom 1984-ben írt először a „2 szigma problémáról”, melynek fő kérdése az, hogyan lehet a hagyományos tantárgyakon, és egy tanár – 30 diák felálláson alapuló oktatást olyan hatékonnyá tenni, mint az egy tutor – egy diák kapcsolatot? A hagyományos osztálytermi oktatást a mesterséges intelligenciával kiegészítve akár választ is adhat erre a dilemmára, hisz az AI bármikor segítségül hívható, míg a pedagógusi jelenlét korlátozott.  A tanulási motiváció növekedése mellett fontos megemlíteni az azonnali visszajelzés erejét is, valamint a játékossá alakított tanulási formák (gamifikáció) előnyeit, amelyek révén a diákok nagyobb elköteleződést érezhetnek egy- egy tantárgy iránt.

Az AI technológia különösen nagy segítséget nyújthat a speciális igényű diákoknak. Az esetleges hátránykompenzációra két jó példa is megjelent már a gyakorlatban.

A beszédfelismerő és szövegfelismerő rendszerek segíthetik a hallás- vagy látássérült diákokat a tananyag elsajátításában. Az AI alapú fordítóeszközök pedig a nyelvi akadályok leküzdésében nyújthatnak hatékony támogatást.

De nem csak a tanulói oldalról kecsegtet nagy előnyökkel az AI mindennapos használata, hanem az oktatók aspektusából is, hisz megkönnyítheti az oktatási adminisztrációt.

Ezen túl, gyakorlati példa a használatra az írásbeli dolgozatok javítása. Amikor a minőségi értékeléshez időre van szükség, viszont az AI, megérti az írott nyelv mögött álló jelentést, és hatékonyabb segítséget tud nyújtani az osztályozásban, az alapvető asszisztensi feladatok mellett. Továbbá képes arra is, hogy beszámoljon egyes tanulók nehézségeiről, így a támogatás azokra a területekre összpontosítható, ahol a legnagyobb szükség van rá.

Lehetővé teszi az oktatók számára, hogy jobban megértsék a diákok tanulási mintázatait és azonosítsák a problémás területeket. Ezen adatok alapján személyre szabott oktatási stratégiákat dolgozhat ki és tudja segíteni diákjait.

Magyarország kormánya kifejezetten támogatja a technológia integrálását az oktatásba. Az illetékes hatóságok folyamatosan szerveznek pedagógusok számára továbbképzéseket a témában hisz a kormányok és oktatási intézmények szerepe kulcsfontosságú az AI integrációjában. A technológiai fejlesztések támogatása, a pedagógusok képzése és az AI infrastruktúra kiépítése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az AI sikeresen beépüljön az oktatási rendszerekbe. Magyarországon az oktatási hatóságok már számos kezdeményezést tettek ezen a területen, de további befektetések és stratégiák szükségesek a technológia teljes körű kiaknázásához.

Az AI folyamatos fejlődése újabb és újabb lehetőségeket teremt az oktatásban. A jövő oktatása valószínűleg egy hibrid modell lesz, amely ötvözi a hagyományos és az AI-alapú tanulási módszereket. Mindezt az etikai és adatvédelmi kérdések folyamatos vizsgálata mellett.  Az adatvédelem és az etikai irányelvek kidolgozása és betartása elengedhetetlen az AI sikeres alkalmazásához az oktatásban.